ABS

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 245
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

ABS

Post autor: wladl » śr paź 29, 2025

Pewnie zdziwienie wzbudzi taki tytuł w zakładce o takim motocyklu. Ponoć, jeśli nawet z pozoru coś wydaje się głupie i bez sensu, ala działa ? To już nie jest głupie i ma sens. Sam kiedyś ukułem takie stwierdzenie, że hamowanie awaryjne w takich motocyklach jak mój, trzeba planować w kalendarzu. A gdy już nadejdzie ten dzień, dobrze by było mieć jakieś wsparcie.
Tak, aby już nie przedłużać wstępu, zamontowałem w swoim VN800 ABS. Niestety, tylko na przednie koło. Tylne, z racji hamulca bębnowego nie nadawało się do sensownej modyfikacji.
Pomysł zrodził się w głowie po słowach syna, też motocyklisty – tato, kupił byś sobie coś z ABSem. Ziarenko ciekawości technicznej, podlane odrobiną przekory, zakiełkowało. To potrzymaj mi piwo :) Analiza fabrycznych schematów pokazała, że nie jest to jakaś wiedza tajemna i niemożliwe do zrealizowania. Idea działania systemu jest powszechnie znana. Czy skraca, czy wydłuża drogę hamowani ? Na pewno pozwala zachować sterowność pojazdu w trakcie tej czynności. Tego akurat nie muszę przedstawiać, jak ważne jest to na motocyklu. Użyta pompa Bosch ABS pochodzi z Kawasaki Vulcan S. Stoi taki obok w garażu, to mogłem sobie popatrzeć. Wiązka instalacji z dedykowaną wtyczką do pompy i czujników pochodzi od Kawasaki ER6. O ile wtyczki i gniazda czujników są w standardzie MQS, to nie mogłem znaleźć dedykowanej wtyczki do pompy, dlatego nabyłem całą wiązkę instalacji.
Czujniki Halla, również z Kawasaki, dobierałem względem długości i kąta wyprowadzenia przewodu. Pochodzą z czujników tylnego koła. Były najdłuższe. Nie jest to ważne z jakiej maszyny. Istotą jest to, że wszystkie te pompy Bosch są samodzielnym elementem ze zintegrowanym sterownikiem, niezależnym od reszty systemów motocykla. Do poprawnego działania potrzebują tylko zasilania i poprawnego sygnału z czujników. No i oczywiście integracji z hydrauliką hamulca. Owszem, są pompy z czujnikiem ciśnienia na poszczególnych sekcjach, ale te mnie nie interesowały. Oryginalne nadajniki impulsów dawcy pompy mają 50 zębów na kołach. Uwzględniając różnicę w rozmiarze opon i rzeczywistych obwodach toczenia koła, po przeliczeniu, zaprojektowałem tarczę nadajnika na optymalne 51 zębów. Różnica w częstotliwości impulsów to 0,5% dla określonej prędkości, czyli żadna. Skoro niemiecki inżynier tak zaprojektował i zaprogramował w sterowniku wartości kontrolowanego poślizgu koła, niech tak zostanie.
Sterownik pompy musi dostać komplet poprawnych sygnałów z obu kół, dlatego oba czujniki Halla trafiły na przednie koło. Ten nieszczęsny bęben z tyłu…. Nie do końca rozumiem sensowność takiego rozwiązania hamulca. Nawiązanie do klasyki ?? Dobrze że jest oświetlenie elektryczne. Bo mogło być karbidowe lub lampa naftowa :) Kiedyś jednak wybrałem sobie taki motocykl, niech tak zostanie.
Takie umiejscowienie czujników, razem na jednym kole, nie jest problemem dla działania systemu. Sekcja pompy opowiadająca za tył, w sytuacji awaryjnego hamowania uruchomi sterowanie elektrozaworami, ale nie wykona pracy hydraulicznej. Oczywiście też zalana jest płynem hamulcowym i zaślepiona. Natomiast przód, zrobi swoją robotę.
Na montaż poszła nowa tarcza hamulcowa TRW MST210 i nowe klocki EBC FA229HH. Klocki te są bardzo zdecydowane w swoim działaniu, a przy tym nie zjadają tarczy hamulcowej. Kontrolka ABS wylądowała na konsoli licznika. Zamocowana na tarczy hamulcowej, tarcza redukcyjna i tarcza nadajnika wypalone są ze stali nierdzewnej, ta nadajnika oczywiście z tej magnetycznej. Zdecydowałem się na dodatkową tarczą redukcyno-pośrednią między tarczą hamulcową a nadającą impulsy ze względu na zbudowanie właściwego dystansu do czujnika Halla (1mm), a i możliwość ewentualnej modyfikacji.
Sama pompa zawieszona elastycznie na tulejach metalowo-gumowych. Jak w fabrycznym rozwiązaniu.
Projekty rysunków .dxf na ploter laserowy narysowane w darmowym LibreCad. Elastyczne przewody hamulcowe HEL w stalowym oplocie zamówione na miarę. Od połączenia elastycznego, do pompy idą już stalowe rurki. Belka pośrednia łącząca przewody elastyczne HEL i stalowe zamocowana na śruby trzymające chłodnicę. Przewody HEL z końcówką żeńską mają standard zakucia DIN (SF) natomiast gniazda pompy Bosch to SEA ( DF)
Schemat podłączenia sterownika ABS jest dostępny w instrukcjach serwisowych wspomnianych wyżej motocykli, i wielu innych.
W trakcie realizacji przewinęło się w głowie kilka, mniej lub bardziej trafionych pomysłów na rozwiązania techniczne. Czy to co jest, to optymalne rozwiązanie ? Pewnie nie. Przygotowałem w trakcie też tarczę nadajnika do ewentualnego montażu na tylne koło. Ma ona 52 zęby. Jest jednak większa komplikacja w montażu czujnika Halla uwzględniająca przemieszczenie koła przy naciągu łańcucha. Dlatego zrezygnowałem z montażu czujnika na tyle. Zanim przystąpiłem do realizacji na maszynie, powstało małe laboratorium. Stworzyłem sobie stanowisko z regulacją prędkości obrotowej tarczy nadajnika i czujnikami. Pomiar częstotliwości, kształt przebiegu oscyloskopem i takie tam. Chciałem sprawdzić potencjalne błędy sterownika pompy. Przy okazji okazało się, że ułożenie osi czujnika względem tarczy ma znaczenie.
Mając oba czujniki na przednim, podniesionym w garażu kole maszyny, moglem zasymulować w kontrolowanych warunkach działanie układu zanim wyruszę na drogę. W końcu przyszła pora na testy w siodle. Okoliczności przyrody sprzyjały. Mokro, ślisko, to jedziemy i hamujemy. Klamka wciśnięta do oporu, i tylko wyczuwalna na niej pulsacja spowodowana pracą pompy. Maszyna się zatrzymuje bez utraty przyczepności i poślizgu. Działa !
Podsumowując, po co to zrobiłem? Bo zrodził się w głowie taki pomysł, bo chciałem i potrafiłem.
Zdjęcia bez indywidualnego opisu, ale chyba nie będzie problemu aby rozpoznać co na nich jest. Robione w takcie pracy na przestrzeni jakiegoś czasu.
Do zrobienia została osłona wtyczki pompy. Niby złącze jest hermetyczne, ale warto jeszcze jakoś zabezpieczyć. I wymienię zaślepki tyłu pompy na zbiorniczek z płynem hamulcowym, tylko trochę zimno w garażu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Awatar użytkownika
Iron75
Posty: 1338
Rejestracja: wt wrz 07, 2010
Miejscowość: Lublin
Motocykl: VN2000
VROC: 0

Re: ABS

Post autor: Iron75 » czw paź 30, 2025

Świetna robota, a gdybyś chciał bawić się jeszcze z tyłem, to vn 800drifter miał tarczę z tyłu, może uda Ci się to jakoś dopasować

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 2323
Rejestracja: czw cze 05, 2014
Miejscowość: Wrocław
Motocykl: VN 2000 Classic '06
VROC: 37109

Re: ABS

Post autor: Przemo » czw paź 30, 2025

mam tył od driftera do projektu emerytalnego... więc pod eksperymenty się nadaje, byle wrócił na moją emeryturę :D
Żyj tak, aby być szczęśliwym!
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 245
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

Re: ABS

Post autor: wladl » czw paź 30, 2025

Pomysł z przeszczepem tyłu od driftera narodził się jako pierwszy, ale tez jako pierwszy poległ. Do wymiany wahacz, oba koła. Bo napęd linki prędkościomierza z przedniego koła. Pomijam już dostępność części i cenę.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Awatar użytkownika
Iron75
Posty: 1338
Rejestracja: wt wrz 07, 2010
Miejscowość: Lublin
Motocykl: VN2000
VROC: 0

Re: ABS

Post autor: Iron75 » pt paź 31, 2025

Wszystkie graty. poza przednim kołem, ma Przemo, a jak sam pisał, potrzebne mu to będzie dopiero za 30 lat :D

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 1 użytkownik online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość

Najwięcej użytkowników (2787) było online śr lip 30, 2025

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Dzisiaj urodziny obchodzą