Terkotanie zębatki zdawczej

Tomasz2805
Posty: 10
Rejestracja: sob mar 29, 2025
Motocykl: Kawasaki EN 500

Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Tomasz2805 » wt kwie 01, 2025

Cześć, podczas przestawiania Moto z jednego końca podjazdu na drugi słyszę takie jakby terkotanie z zębatki zdawczej, czy żeby to wyeliminować wystarczy poluzować naciąg pasa napędowego, czy wina jest gdzie indziej? Po zgięciu pokrywy i prowadzenia oraz obserwowania nie zaobserwowałem żeby pasek przeskakiwał na zębatce. Co sie mogło stać?

Whiteroman
Posty: 108
Rejestracja: pt lip 05, 2019
Miejscowość: Poznań
Motocykl: VN2000

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Whiteroman » wt kwie 01, 2025

Podnośnik motocyklowy mógłby pomóc....

Awatar użytkownika
artix
Posty: 1190
Rejestracja: wt cze 05, 2018
Miejscowość: Inowrocław
Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
VROC: 38561

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: artix » wt kwie 01, 2025

Pas musiałby być bardzo luźny, żeby przeskakiwał na kole pasowym. Być może faktycznie masz zbyt napięty pas, może koło pasowe jest już w gorszym stanie i to powoduje "skrzypienie" pasa, ciężko powiedzieć, może jakieś odgłosy ze skrzyni biegów. Biegi wskakują bez problemu, żaden nie wypada? Tak jak napisał Whiteroman, moto na podnośnik i dopiero wtedy można czegokolwiek szukać.

Tomasz2805
Posty: 10
Rejestracja: sob mar 29, 2025
Motocykl: Kawasaki EN 500

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Tomasz2805 » wt kwie 01, 2025

Z biegami nie mam żadnych problemów, jedynie pierwszy bieg trzeba czasami mocniej wbić. Do podnośnika nie mam dostępu.

Whiteroman
Posty: 108
Rejestracja: pt lip 05, 2019
Miejscowość: Poznań
Motocykl: VN2000

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Whiteroman » śr kwie 02, 2025

Tomasz, pokombinuj trochę. Piszesz, że prowadzasz pojazd na pojeździe więc zakładam, że masz jakąś przestrzeń przy domu czy może garaż. Znajdź jakiś klocek drewniany, parę cegieł i kawałek gumy czy tworzywa. Dopasuj to do wysokości prześwitu i wspólnie z jakimś pomocnikiem podłóż to pod ramę aby mieć tylne koło w górze. Sprawdź przede wszystkim stan pasa i jego naciąg zgodnie z danymi serwisowymi. Potem sprawdź czy nie terkocze wewnątrz skrzyni biegów i czy nie zmienia się ten odgłos przy manewrowaniu dźwignią zmiany biegów w górę lub w dół bo być może ocierają się o siebie niedokładnie rozłączone sprzęgła kłowe poszczególnych par kół zębatych. Potem sprawdź luzy w łożyskowaniu tylnego, łożyskowanie wałka zdawczego i stan połączenia koła zdawczego z wałkiem. Obejrzyj wszystko dokładnie, może się okazać, że jakaś przypadkowa gałązka albo kawałek drutu ..... :)

Whiteroman
Posty: 108
Rejestracja: pt lip 05, 2019
Miejscowość: Poznań
Motocykl: VN2000

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Whiteroman » śr kwie 02, 2025

w łożyskowaniu tylnego koła oczywiście :)

Whiteroman
Posty: 108
Rejestracja: pt lip 05, 2019
Miejscowość: Poznań
Motocykl: VN2000

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Whiteroman » śr kwie 02, 2025

Co ze mną, pojazd na pojeździe?! Na - podjeździe- miałem napisać, sorry:)

Tomasz2805
Posty: 10
Rejestracja: sob mar 29, 2025
Motocykl: Kawasaki EN 500

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Tomasz2805 » czw kwie 03, 2025

Dzięki za wyczerpująca odpowiedź będzie pogoda i czas to zobaczę.

Zomowiec
Posty: 4
Rejestracja: ndz sty 26, 2025
Motocykl:

Re: Terkotanie zębatki zdawczej

Post autor: Zomowiec » ndz kwie 20, 2025

Zmagałem się z tym problemem

Podnosiłem motocykl na pasach i sprawdzałem jego osiowość, stan napięcie itp. Zauważyłem, że pas ucieka w lewą stronę, jak patrzeć od tyłu
Wykonałem zabiegi:
- Umyłem pas mydłem i woda
- Zdystansowałem tyle i przednie koło pasowe (podkładki 0.3mm), aby pas nie przylegał do lewej strony kół
- Fazowałem krawędzie kół pasowych, aby nie były ostre
- Naprężenie 1,5cm przykładając siłę około 5kg na środek pasa


Po tych zabiegach poprawiło się znacząco (znikło terkotanie), jednakże nie usunąłem całkowicie. Ogólnie słychać pracę pasa, jednakże można się komfortowo poruszać. Ważny jest napięcie tylnych amortyzatorów - jeśli będzie za miękko, to tyle koło dość mocno podnosi się, co dość mocno napina się pas - polecam tutaj pewną rozwagę przy ustawieniu napięcia pasa oraz amortyzatorów

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 3 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 3 gości

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą