Przekaźnik wentylatora

Wdowa
Posty: 3
Rejestracja: pn cze 02, 2025
Motocykl: vn1700

Przekaźnik wentylatora

Post autor: Wdowa » czw cze 05, 2025

Witam. Potrzebuję informacji jakiej mocy jest przekaźnik wentylatora chłodnicy - o ile występuje w tym modelu. Chętnie tez uzyskam informację czy któryś z kolegów montował wydajniejszy wentylator lub dodatkowy.
Dziękuję

Whiteroman
Posty: 112
Rejestracja: pt lip 05, 2019
Miejscowość: Poznań
Motocykl: VN2000

Re: Przekaźnik wentylatora

Post autor: Whiteroman » pt cze 06, 2025

Weź się chopie do roboty... I nie występuj....

Awatar użytkownika
artix
Posty: 1196
Rejestracja: wt cze 05, 2018
Miejscowość: Inowrocław
Motocykl: VN2k, HD FLHTK
VROC: 38561

Re: Przekaźnik wentylatora

Post autor: artix » pt cze 06, 2025

Z jakiego powodu te manewry? Silnik się przegrzewa? Fabryczny wentylator jest wystarczający, temperatura po rozgrzaniu zawsze utrzymuje się w 3/4 skali i tak ma być, jedynie po zmianie mapy (np. Ivan) spada niżej. Nie słyszałem jeszcze o zagotowaniu 1700'ki.

Wdowa
Posty: 3
Rejestracja: pn cze 02, 2025
Motocykl: vn1700

Re: Przekaźnik wentylatora

Post autor: Wdowa » wt cze 10, 2025

Dzięki za bezcenne informacje i experckie porady...zwłaszcza jak być ,,aktywnym na forum" .
Nie zgłaszałem przegrzewania się silnika...irytuje mnie czas pracy wentylatora po zakończeniu jazdy nawet15min. Używam zalecanych i sprawdzonych materiałów eksploatacyjnych. Na chłodnicy nie mam ,,ozdóbek" tylko siatkę, Silnik nie wykazuje niepokojących objawów.... Wydawało mi się że zadałem proste pytanie.

Awatar użytkownika
Skrobel
Posty: 2606
Rejestracja: czw maja 30, 2013
Miejscowość: Piaseczno
Motocykl: HD FLHXS
VROC: 35582

Re: Przekaźnik wentylatora

Post autor: Skrobel » wt cze 10, 2025

A właśnie wydaje mi się, że objawy są tu kluczowe.
Długa praca wentylatora po wyłączeniu silnika - jak wyjaśnił mi serwis - wynika z tego, że chłodzi się wtedy wyłącznie ta część płynu, która jest w chłodnicy, a czujnik temperatury, który pośrednio steruje pracą wentylatora jest u góry w obudowie termostatu.
Wymiana wentylatora na większy/mocniejszy mogłaby przyspieszyć schłodzenie płynu, ale i tak trzeba byłoby go przepompować przez silnik, żeby rzeczywiście schłodził się tylny cylinder.
Dlatego ja robię w ten sposób, że po zakończeniu jazdy wyłączam silnik, pozwalam pochodzić wentylatorowi przez 30-40 sek (o ile oczywiście działa w momencie dojechania na miejsce), potem ponownie uruchamiam silnik i kiedy tylko schłodzona w ten sposób porcja płynu z chłodnicy zostanie przepompowana przez silnik, wówczas wentylator wyłącza się po kolejnych 10-15 sekundach, a nie chodzi sobie przez 15 minut.
Może problem tkwi nie tyle w mocy wentylatora ile w pojemności chłodnicy, albo w szybkości pompowania płynu. Wygląda to trochę tak, jakby wentylator "nie nadążał" ze schładzaniem płynu do temperatury wystarczającej do schłodzenia tylnego cylindra "na bieżąco".
Wiem, że nie odpowiedziałem bezpośrednio na Twoje pytanie, ale wszystkie 1700 mają podobnie i chętnie dowiem się jeśli coś wymyślisz. Bezpiecznik od wentylatora ma 10A. Na zdrowy rozum przekaźnik powinien być przewymiarowany, ale faktycznie nigdy go nie wyjmowałem, a w serwisówce nie widzę jego parametrów. Tym bardziej, że jest wbudowany w "Relay box", a nie w oddzielnej obudowie.
LwG
Łukasz czyli Skrobel

....
VN 800 Classic -> VN 900 Classic LT -> VN 1500 Nomad -> VN 1700 Nomad -> HD Street Glide Special

Wdowa
Posty: 3
Rejestracja: pn cze 02, 2025
Motocykl: vn1700

Re: Przekaźnik wentylatora

Post autor: Wdowa » wt cze 10, 2025

...sympatycznie że nawigujesz w stronę chłodzenia motocykla a nie ,,przysrywek..." ... to co robisz dla ostudzenia silnika hmm...logiczne, niemniej jak jest za gorąco a jest, bo wentylator chodzi ... termostat musi być otwarty raczej. Więc jak schłodzi się zawartość chłodnicy / np. poprzez dodatkowy wentylator pchający z przodu chłodnicy / ,to grawitacyjnie powinna wymieszać się z częścią gorącego płynu... ponowne uruchomienie zdecydowanie to przyspieszy. Wentylator który mam w zasobie wymaga zabezpieczenia 6 A , przekaźnik raczej jest wspólny - nic więcej nie znalazłem. Szukałem potwierdzenia aby uniknąć robienia dodatkowej instalacji. Niestety wypada zasilić wentylator oddzielnym obwodem i skorzystać jedynie z istniejącego sterowania. P.s. wentylator mam fi 190/ h-55 -pchający, dorobiłem uchwyty i próbnie zamocowałem w istniejących punktach- pasuje bezkolizyjnie. Jeśli będziesz zainteresowany to powiadomię o efekcie. ,,Problem urodził się" z porównania ukł. chłodzenia VN800 Drifter którym jeżdżę na codzień chł. 200x370 z Nomadem chł. 220x390- chłodnice mają różnicę powierzchni 12 cm2, wentylatory raczej identyczne, przepływy również ... niestety silniki sporo różne. Dzięki

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 1 użytkownik online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Dzisiaj urodziny obchodzą