Zrób to sam: wymiana tylnego amortyzatora w VN 2000

Czy instrukcja okazała się przydatna ?

Tak
3
100%
Nie
0
Brak głosów
Nie mam zdania
0
Brak głosów
 
Liczba głosów: 3

Awatar użytkownika
Marecki75
Posty: 104
Rejestracja: śr gru 31, 2014
Miejscowość: Konin
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Classic
VROC: 0

Zrób to sam: wymiana tylnego amortyzatora w VN 2000

Post autor: Marecki75 » pn kwie 22, 2019

W kilku słowach opiszę jak samodzielnie wymienić tylny amortyzator w VN 2000
Ja dokonywałem wymiany w VN 2000 Clalssic r. 2006

Oprócz samego amortyzatora potrzebne będą:
  • Dwa klucze 17 mm ( najlepiej nasadkowe )
  • Klucz 10 mm ( najlepiej nasadkowy )
  • Śrubokręt krzyżakowy
  • Podnośnik motocyklowy
Krok 1
Za pomocą podnośnika unosimy motocykl, tak aby odciążyć koła
Obrazek


Krok 2
Zdejmujemy prawy plastikowy „boczek” pod którym znajduje się skrzynka narzędziowa i cięgno do odblokowania możliwości zdjęcia siedzenia pasażera. Następnie pociągamy cięgno i zwalniamy blokadę i zdejmujemy tylne siodło .
Następnie za pomocą klucza 10mm odkręcamy dwie śruby mocujące siedzisko kierowcy i po odkręceniu zdejmujemy siodło.

Krok 3
Po zdjęciu siodła mamy już widoczny amortyzator i tylną śrubę mocującą. Używając śrubokrętu krzyżakowego , odkręcamy śruby mocujące plastikową nakładkę zasłaniającą górną część akumulatora, wcześniej wypinając z tej nakładki złączkę z kablami ( nie musimy jej rozpinać ).
Obrazek
po odkręceniu zdejmujemy całkowicie plastikową nakładkę, dzięki temu mamy lepszy dostęp do tylnej śruby amortyzatora.
Obrazek



Krok 4
Zdejmujemy lewy plastikowy „boczek” , to ten zasłaniający dostęp do bezpieczników. Oczom naszym ukazują się miedzy innymi dwie śruby krzyżakowe, które trzymają przy ramie plastikowy element z dwoma „wypustkami” które trzymają na swoim miejscu plastikowy „boczek”.
Obrazek
odkręcamy je
Obrazek
Obrazek

dzięki temu będziemy mieli lepszy dostęp do nakrętki na przedniej śrubie amortyzatora:
Obrazek
Następnie te same dwie śruby odkręcamy z prawej strony motocykla:
Obrazek
później lekko odsuwamy odkręcony plastik , Uwaga ! Nie próbujmy go wyjmować , można złamać , wystarczy go opuścić nieco niżej, tak aby oparł się o żeberka cylindra.
Obrazek

Krok 5
Używając od lewej strony ramy jednego z kluczy 17 mm ( ja użyłem z tej strony długiego klucza nasadowego i grzechotki ), a z drugiej strony krótkiego klucza nasadowego 17 mm i drugiej grzechotki , klinujemy jednym kluczem nakrętkę od tylnej śruby, a kluczem z prawej strony ramy zaczynamy odkręcać tę śrubę:
Obrazek
Uwaga! Odkręcamy z wyczuciem, aby nie zerwać nakrętki.
Uwaga! Tutaj warto sprawdzić jak jest podniesiony motocykl, gdyż jeżeli będzie całym ciężarem oparty na kołach odkręcanie będzie dużo cięższe, Ja wykorzystałem podnośnik motocyklowy i uniosłem motocykl nie tak, aby koła wisiały w powietrzu, lecz tak, aby lekko opierały się tylko o podłoże, wtedy amortyzatory , przedni i tylny były odciążone.

Po odkręceniu i wyjęciu śruby, tylna część amortyzatora możemy swobodnie poruszać.
Obrazek

wtedy zabieramy się za przednią śrubę.


Krok 6
Po wykonaniu czynności z Kroku nr 4 mamy dobrze widoczną i z dobrym dostępem nakrętkę od przedniej śruby amortyzatora:
Obrazek
Następnie używając od lewej strony ramy jednego z kluczy 17 mm ( ja użyłem z tej strony długiego klucza nasadowego i grzechotki ), a z drugiej strony krótkiego klucza nasadowego 17 mm i drugiej grzechotki , klinujemy jednym kluczem nakrętkę od przedniej śruby, a kluczem z prawej strony ramy zaczynamy odkręcać tę śrubę.
Ja robiłem to sam. Musiałem nieco powalczyć ze śrubą, gdyż była mocno przykręcona. Pomogło ”dorobienie” dłuższego uchwytu i na rączkę od grzechotki nałożyłem kawałek metalowej dłuższej rurki, wtedy śruba puściła. Zacząłem odkręcać:
Obrazek
i w końcu po odkręceniu nakrętki mogłem wyjąć tę śrubę.
Obrazek

Krok 7
Po wyjęciu obu śrub mocujących amortyzator, unosimy tył amortyzatora maksymalnie wysoko i poruszając nim lewo- prawo ciągniemy do tyłu . Robimy to z wyczuciem, i już po chwili amortyzator będzie można całkowicie wyjąć z dedykowanego miejsca.
Obrazek
Mamy teraz możliwość wyczyścić plastikowe elementy , które znajdują się pod amortyzatorem . Jest tam sporo kurzu, brudu.
Obrazek
Obrazek


Krok 8
Następnym krok jest montaż nowego amortyzatora
Obrazek
Robimy to w odwrotnej kolejności , jak demontaż.
Ważne ! Wg serwisówki moment obrotowy dwóch śrub, którymi przykręcamy amortyzator to 59 Nm.
Ja nie mając klucza dynamometrycznego dokręciłem nakrętkę na „czuja” do momentu gdy już używając całej siły nakrętka nie „szła” dalej. Wcześniej śruby nasmarowałem klejem do gwintów.
Wszystkie czynności zajęły mi 1, 5 godziny z przerwą na dwa browarki i papieroska.

Nie bać się. Jest to do zrobienia we własnym zakresie.
Nie trzeba na pewno posiłkować się pomocą mechanika.
Satysfakcja z samodzielnego wykonu , gwarantowana :) :yeee:
Pozdrawiam
Marecki
Pasja...Przyjaźń...Radość...Motocykle...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 2 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 2 gości

Najwięcej użytkowników (175) było online sob sty 30, 2016

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą