Strona 1 z 1

Kontrolka FI

: wt kwie 01, 2025
autor: Lukanio
Witam. Mój brat od kilku dni jest posiadaczem VN 900. Pyta czy to normalne, że kontrolka FI zapala się podczas rozruchu. Sytuacja wygląda tak, że przekręca kluczyk i kontrolka zapala się na chwilę, po czym gaśnie - tu rozumiem że wszystko ok. Natomiast w momencie kręcenia rozrusznika zapala się ponownie, po czym gaśnie kiedy silnik zaczyna pracować . Czy to jest ok?

Re: Kontrolka FI

: sob kwie 12, 2025
autor: mrozo
tak, wszystko ok, problem by był jakby podczas pracy silnika zaświecała się bądź migała

Re: Kontrolka FI

: ndz kwie 13, 2025
autor: Lukanio
Dzięki kolego za odpowiedź.

Re: Kontrolka FI

: sob kwie 19, 2025
autor: Tex66
Otóż, nieprawda i nie „wszystko OK”.
Kontrolka LED FI, po włączeniu zapłonu nie powinna już zgasnąć, gaśnie dopiero przy uruchomionym silniku, kiedy ciśnienie oleju jest już wystarczająco wysokie.
Proponuję zajrzeć do Instrukcji Serwisowej VN 900 Classic a dokładnie na str. 111 lub też do Instrukcji Serwisowej VN 900 Custom na str. 117, a później jeszcze poczytać na temat Oil Pressure Relief Valve a szczególnie na temat Oil Pressure Switch i jego roli na ciśnienie oleju przy pracującym silniku oraz kiedy silnik nie jest uruchomiony i jak się to ma do świecącej/zapalającej się kontroli LED FI ciśnienia oleju.

Re: Kontrolka FI

: ndz kwie 20, 2025
autor: mrozo
Tex66 pisze:
sob kwie 19, 2025
Otóż, nieprawda i nie „wszystko OK”.
Kontrolka LED FI, po włączeniu zapłonu nie powinna już zgasnąć, gaśnie dopiero przy uruchomionym silniku, kiedy ciśnienie oleju jest już wystarczająco wysokie.
NIe do końca przekręcam zapłon zaświecają się kontrolki FI i kontrolka ciśnienia oleju po chwili gaśnie FI a świeci tylko kontrolka ciśnienia oleju która gaśnie po odpaleniu silnika i osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia

Re: Kontrolka FI

: pn kwie 21, 2025
autor: Tex66
Mrozo,
Autor postu pyta o jedną i tą samą kontrolkę ostrzegawczą, a nie o dwie różne kontrolki ostrzegawcze.
- „….. przekręca kluczyk i kontrolka zapala się na chwilę, po czym gaśnie, natomiast w momencie kręcenia rozrusznika zapala się ponownie, po czym gaśnie kiedy silnik zaczyna pracować”.
- Właśnie po zapisie „zapala się ponownie” widać, że mówi o jednej i tej samej kontrolce ostrzegawczej.
Zresztą widać wszystko na załączonym zdjęciu.

Obrazek


Zakładając, że sam autor postu wie o co sam pytał, używając pojęcia „kontrolka FI” – to spytał o kontrolkę ostrzegawczą Fuel Injection a nie o kontrolkę - Oil Pressure, (obie maja w dalszej części zapis Warning Light).

To teraz ja bardzo poproszę o pomoc i wiarygodne oraz merytoryczne wytłumaczenie z uzasadnieniem:
- Dlaczego miałaby zapalić się i zgasnąć Fuel Injection Warning Light (Kontrolka ostrzegawcza wtrysku paliwa) i czy powinna się w ogóle zaświecić po „nie do końca przekręconym zapłonie”, po czym zgasnąć ale już po całkowicie przekręconym zapłonie i co ona sygnalizuje?
- Dlaczego miałaby migać powyższa kontrolka w momencie kręcenia rozrusznika jeżeli już wcześniej zgasła i co oznacza jej ewentualne miganie lub świecenie w sposób ciągły w czasie jazdy?
- Jeżeli jednak autorowi pytania chodziło o kontrolkę ciśnienia oleju, to laczego Oil Pressure Switch jest WŁĄCZONY do momentu uruchomienia silnika a WYŁĄCZA się samoistnie po uruchomieniu silnika?

Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

P.S.
Było grzecznie, więc proszę o grzeczną, wiarygodną i merytoryczną odpowiedź.

Re: Kontrolka FI

: pt kwie 25, 2025
autor: Lukanio
Jako autor posta informuję, że chodziło mi dokładnie o kontrolkę FI.
Kontrolka jak pisałem zapala się po włączeniu zapłonu, po czym gaśnie. Zapala się ponownie tylko podczas kręcenia rozrusznika. Kiedy motocykl odpala kontrolka gaśnie.
Potem już się nie zapala.
Pytanie nie dotyczyło kontrolki cisnienia oleju.

Re: Kontrolka FI

: sob kwie 26, 2025
autor: marian07
Lukanio - sytuacja moim zdaniem jest prawidłowa, dziś przyjrzalem się podczas odpalania i jest identycznie w moim vn900. Sprawdzałem przy kilku odpaleniach.

Re: Kontrolka FI

: ndz kwie 27, 2025
autor: Lukanio
Ok, dzięki.

Re: Kontrolka FI

: wt kwie 29, 2025
autor: Mars
Tex66 pisze:
sob kwie 19, 2025
Otóż, nieprawda i nie „wszystko OK”.
Kolego Tex66, nie masz racji. W Kawasaki VN 900 kontrolka FI zapala się w momencie włączenia zapłonu i po chwili gaśnie. Ponownie zapala się podczas kręcenia rozrusznikiem i po uruchomieniu silnika znowu gaśnie.

Re: Kontrolka FI

: wt kwie 29, 2025
autor: Tex66
Zakładając, że już od samego początku przyjmiemy właściwe nazwy i funkcje dwóch kontrolek ostrzegawczych LED w VN 900.
Dlatego napisałem: „Zakładając, że sam autor postu wie o co sam pytał, używając pojęcia „kontrolka FI” – to spytał o kontrolkę ostrzegawczą Fuel Injection a nie o kontrolkę - Oil Pressure, (obie maja w dalszej części zapis Warning Light)gdyż IS VN 900 obie kontrolki ostrzegawcze producent nazywa kontrolkami FI.
Kontrolka LED Fuel Injection Warning Light to kontrolka ostrzegająca o problemach w układzie zapłonowym i części elektrycznego obwodu zapłonowego. Zapala się ona w ramach pierwszego etapu autodiagnostyki jakim jest „Tryb Użytkownika” i gaśnie po 2 s od włączenia zapłonu jeżeli nie ma błędów diagnozowalnych, oczywiście będzie migała w trakcie kręcenia rozrusznikiem.
Jeżeli silnik się uruchomi, kontrolka gaśnie, chyba że będą błędy w układzie zapłonowym i części obwodu zapłonowego, wtedy to kontrolka ta świeci światłem ciągłym i zalecana jest autodiagnostyka przynajmniej w Trybie Serwisowym Nr 1.
Druga kontrolka na jednostce prędkościomierza to Oil Pressure Warning Light to, kontrolka ta związana jedynie z ciśnieniem oleju, de facto definiowana jest ona przez Kawasaki również jako kontrolka FI o czym wspomniałem i o czym można przeczytać na stronach IS VN 900 które wymieniłem.

W VN 1600 nie mówiąc już o VN 2000 występuje jedna kontrolka ostrzegawcza LED FI która pełni rolę kontrolki ostrzegawczej o błędach w Układzie Zapłonowym i w części elektrycznego obwodu zapłonowego. Ta sama kontrolka zapalając się poinformuje o usterkach w Układzie Smarowania. Czy błąd będzie dotyczył układu zapłonowego, czy układu smarowania będzie to widoczne na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym właśnie w powiązaniu ze świecąca kontrolka ostrzegawczą LED FI.
W VN 1500 jest jeszcze inaczej, wszystko zależy czy jest to model na wtrysku czy na gaźniku i czy jest to Drifter czy Mean Streak.

VN 900 i VN 2000 i różnice w funkcji poszczególnych kontrolek i ich ewentualne świecenie
Obrazek

A tu błędy FI układu zapłonowego i części obwodu zapłonowego dla VN 900
Obrazek