Pali główny bezpiecznik

Awatar użytkownika
robkas
Posty: 79
Rejestracja: pn sie 07, 2017
Miejscowość: Staszów
Motocykl: Kawasaki VN900 LT
VROC: 0

Pali główny bezpiecznik

Post autor: robkas » wt kwie 05, 2022

Po umyciu na myjce ciśnieniowej zrobił się w VN 900 problem. Motocykl nie odpalił. Powrót na lawecie.
Posprawdzane wszystkie bezpieczniki pod lewym boczkiem OK. Okazało się że w prawym boczku jest jeszcze 30 amperowy bezpiecznik główny i to on jest spalony. Po włożeniu bezpiecznika i uruchomieniu stacyjki od razu go przepala. Wszystko zostało wysuszone i nie ma poprawy, spaliło już 5 nowych bezpieczników.
Macie jakieś pomysły co to może być i gdzie szukać, stacyjka, regulator czy może jeszcze coś innego sprawdzać.

Awatar użytkownika
Skrobel
Posty: 2579
Rejestracja: czw maja 30, 2013
Miejscowość: Piaseczno
Motocykl: Nomad 1700, VN900 LT, był VN800-B3, VN1500-L4
VROC: 35582

Re: Pali główny bezpiecznik

Post autor: Skrobel » wt kwie 05, 2022

Główny bezpiecznik pali się wtedy kiedy dochodzi do zwarcia jakiegokolwiek przewodu +12V do minusa (czyli najczęściej do masy motocykla). W przypadku, z którym sam miałem do czynienia był to przetarty kabel w wiązce od stacyjki, który po prostu dotykał do ramy i powodował zwarcie jak tylko przekręciłem stacyjkę.
Jak szukać? Możesz zacząć od oględzin tych wiązek, które biegną wzdłuż ramy i oczywiście tych obwodów, które są zasilone od razu przy przekręceniu stacyjki (np. u mnie światła włączają się dopiero po uruchomieniu silnika). Możesz też spróbować wyjąć bezpieczniki poszczególnych obwodów i spróbować wtedy, jeśli nie przepali głównego bezpiecznika to wkładaj te od indywidualnych obwodów po kolei. Ten, który spowoduje przepalenie bezpiecznika da Ci wskazówkę gdzie szukać.
Ale jeśli po wyjęciu wszystkich pojedynczych bezpieczników nadal będzie palić główny, to problem dotyczy jakiejś wiązki bezpośrednio zasilonej po przekręceniu kluczyka.
LwG
Łukasz czyli Skrobel

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 221
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

Re: Pali główny bezpiecznik

Post autor: wladl » wt kwie 05, 2022

Pobieżnie patrząc na schemat Twojego motocykla z kolorami kabelków wychodzi tak. Od bezpiecznika 30A wychodzi biały przewód. Idzie do stacyjki, a ze stacyjki kluczowany wychodzi brązowy. To jest zasilanie reszty instalacji. Poszczególne obwody jak oświetlenie, wentylator, ECU itp, mają swoje zabezpieczenia. I są mniejsze niż to główne. Wentylator 15 A reszta po 10A. Nie jest to teraz istotne. Zwarcie na którymś z obwodów powinno wymusić selektywne zadziałanie zabezpieczeń, czyli pali np. ten od wentylatora 15A. Główny powinien być nie naruszony. Tak jak pisze Skrobel, obejrzyj dokładnie okolice stacyjki, a zwłaszcza prześledź trasę brązowego przewodu od niej wychodzącego do skrzynki z bezpiecznikami. Do regulatora napięcia też idzie brązowy plus po kluczyku, więc testując obwody też go odepnij.
Na schemacie i na motocyklu prześledź trasę kabelka oznaczonego BR wychodzącego z Ignition Switch
Swoją maszynę myję ręcznie :)
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Awatar użytkownika
robkas
Posty: 79
Rejestracja: pn sie 07, 2017
Miejscowość: Staszów
Motocykl: Kawasaki VN900 LT
VROC: 0

Re: Pali główny bezpiecznik

Post autor: robkas » śr kwie 06, 2022

Bardzo dziękuję Skrobel i Wladl za wyczerpującą odpowiedź. Potwierdziliście moje przypuszczenia że jeśli innych bezpieczników poza głównym nie pali, to zwarcia trzeba szukać gdzieś w okolicy kabli stacyjki lub kostki regulatora. W weekend jak się trochę ociepli będą poszukiwania zwarcia.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 2 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 2 gości

Najwięcej użytkowników (176) było online śr wrz 15, 2021

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą

  • Radziecki (40)
  • kubus (50)