Strona 1 z 1

świecąca kontrolka ciśnienia oleju [DIY]

: pt cze 25, 2021
autor: fitter
Po niedawnych przejściach, aby innym było łatwiej :)

OBJAW:
Po odpaleniu motocykla świeci się kontrolka ciśnienia oleju i nie gaśnie pomimo podwyższenia obrotów

PRAWIDŁOWE DZIAŁANIE:
Po włączeniu zapłonu kontrolka ciśnienia oleju powinna się zapalić. Przy uruchomieniu silnika pompa olejowa uruchamia obieg i wytwarza się ciśnienie które oddziałuje na czujnik ciśnienia i zamyka obwód na masę a tym samym wyłącza kontrolkę.

PRZYCZYNY (wg. Motorcycle Servis Manual, Appendix 17-40 w kolejności od najmniej poważnych):
- za niski poziom oleju
- zła lepkość oleju
- filtr siatkowy zapchany
- filtr oleju zapchany
- złe połączenie elektryczne
- zepsuty czujnik ciśnienia oleju
- zawór odciążający zepsuty
- o-ringi obiegu oleju w skrzyni korbowej uszkodzone
- pompa oleju uszkodzona
- łożysko wału rozrządu uszkodzone
- łożysko wału korbowego uszkodzone

Diagnostyka i rozwiązanie problemu (do pewnego momentu :) - proponuję po kolej aby nie szaleć, a jak coś jest ok idziemy dalej
1. sprawdzić poziom i rodzaj oleju - wymienić lub dolać (manual 2-48) - siła dokręcenia śruby spustu oleju 20Nm, olej SAE 10W-40 2,7 - 3,2 litra
2.wyczyścić filtr siatkowy i wymienić filtr oleju:
filtr oleju (mnual 2-49):
- odkręcić osłonę, regulator napięć oraz uchwyt (przód motocykla pod chłodnicą)
- spuścić olej
- odkręcić i wymienić filtr oleju - siła dokręcania 18Nm
filtr siatkowy (manual 7-7, 7-8)
- spuścić olej
- wykręcić śrubę filtra siatkowego (lewa strona przed okienkiem poziomu oleju, za ramą), wyjąć sprężynę, podkładkę i filtr
- wyczyścić filtr
- złożyć wszystko w całość dokręcając śrubę (20Nm) uważać na przewód czujnika ciśnienia oleju aby go nie przyciąć bo to może być przyczyną problemów ;)
3. sprawdzić czujnik ciśnienia oleju (przy zalanym olejem silniku) (częściowo manual 7-13)
- zdjąć osłonę, odkręcić przewód z czujnika
- do przewodu podłączyć krokodylem inny i dać go na masę - jeśli kontrolka nadal się pali czujnik najprawdopodobniej jest dobry, jeśli gaśnie: czujnik do wymiany
- odkręcić lewą osłonę silnika i poszukać pojedynczego przewodu od czujnika, rozłączyć i zrobić obwód z pominięciem oryginalnego przewodu (czujnik ciśnienia - męska wtyczka) - jeżeli po odpaleniu dioda gaśnie - przewód do wymiany, jeśli się świeci - szukamy dalej
4. wykręcić czujnik ciśnienia (przy zalanym olejem silniku):
- wkręcić manometr w gniazdo czujnika i sprawdzić ciśnienie oleju (manual 7-12) powinno wynosić 294-392 kPa przy 4000 obr/min i temp. 90oC
- sprawdzić czy adapter czujnika nie jest zapchany (siła wkręcania czujnika w adapter 15Nm na silikon, adaptera do silnika 20Nm)
Dalsze czynności wymagają ingerencji w silnik gdyż zarówno zawór odciążający, pompa jak i inne podzespoły są pochowane, a tak daleko nie zaszedłem znajdując rozwiązanie wcześniej :)

Temat poruszany również tutaj:
https://www.vulcanforums.com/threads/oi ... or.311414/

Re: świecąca kontrolka ciśnienia oleju [DIY]

: śr lis 03, 2021
autor: Bachus
Cześć,

Pytanie w temacie wymiany czujnika ciśnienia oleju. Na czym wkręcić nowy czujnik w adapter? W manualu jest konkretny uszczelniacz podany (Kawasaki Bond (Silicone Sealant): 56019-120) - czy zamiast tego może być zamiennie jakiś silikon silnikowy?

Re: świecąca kontrolka ciśnienia oleju [DIY]

: pt lut 18, 2022
autor: fitter
Sorki za późną odpowiedź, ale rzadko już tu zaglądam.
Podejrzewam, że każdy silikon silnikowy odporny na wyższe temperatury powinien być ok, ale pewności nie mam. Ja nie wykręcałem czujnika z adaptera - obyło się bez takiej zabawy :)