Przygotowanie do sezonu

Awatar użytkownika
Hetman
Posty: 42
Rejestracja: ndz sty 20, 2019
Miejscowość: Częstochowa
Motocykl: VN 900 Classic
VROC: 0

Przygotowanie do sezonu

Post autor: Hetman » ndz mar 10, 2019

Witam,
Jako że od niedawna jestem posiadaczem Vn 900 Classic chciałbym podpytać o kilka spraw związanych z przygotowaniem motocykla do sezonu.
Z czynności, które już wykonałem :
- wyciszenie motocykla - dzięki radom Przemeku zmodyfikowałem db killery i udało mi się uzyskać fajne basowe brzmienie przy zmniejszonej ilości decybeli. Z zabiegu jestem bardzo zadowolony. Temat opisywałem tutaj http://www.vulcaneria.pl/viewtopic.php?t=13418
- Wyczyściłem filtr powietrza KN
- wymieniłem świece
- Wymieniłem olej i filtr oleju. I tutaj pierwsze pytanie : Ponieważ nie mam (jeszcze) klucza dynamometrycznego - śrubę spustu olejowego dokręciłem na przysłowiowe "oko". Dość mocno, ale bez przesady. Dopiero po wykonaniu czynności wyczytałem, że zabieg ten może jednak mieć znaczenie i powinno być te "manualowe" 20 Nm. Czy macie w tej kwestii jakieś spostrzeżenia ?
W sumie to podobnie sytuacja wygląda w przypadku dokręcenia świec i filtra oleju...chociaż motocykl normalnie odpala i po zabiegach nie zaobserwowałem żadnych zmian.

Chciałbym jeszcze wymienić płyn chłodniczy, klocki z przodu i przy okazji płyn hamulcowy.
Wyczytałem, że do ciężkich motocykli polecane są klocki EBC FA229 HH. Czy uważacie, że to dobre rozwiązanie ? Nadmienię, że pomierzyłem dzisiaj w kilku punktach tarczę i wyniki mieściły się w przedziale 4,80 - 4,92 mm (min 4,5). Wiem, że bardziej miękkie klocki mniej niszczą tarczę...ale priorytetem dla mnie jest jednak skuteczne hamowanie. A może są jakieś inne Wasze sugestie ?
Płyn chłodniczy - jaki ? Wiem, że dedykowany do motocykli, wiem, że do chłodnic aluminiowych...ale ponieważ są rozbieżności w cenach, więc pewnie jest tak, że coś jest lepsze a coś gorsze. Co moglibyście polecić ?
W zeszłym tygodniu przejechałem kontrolnie ok 100 mil i nie zaobserwowałem niczego co mogłoby mi dać do myslenia :p . Czy jest jeszcze coś co przed sezonem warto jest sprawdzić/wymienić ?
Z góry dziękuję za wszystkie sugestie i podpowiedzi i obiecuję, że w przyszłym roku już o to nie zapytam :D

Awatar użytkownika
Przemeku
Posty: 332
Rejestracja: sob paź 21, 2017
Miejscowość: pęgów
Motocykl: dwója
VROC: 0

Post autor: Przemeku » pn mar 11, 2019

Hetman,
- zmierz grubość klocków i porównaj z serwisówką - może nie trzeba wymieniać
- zapytaj poprzedniego właściciela kiedy wymieniał płyn chłodniczy i olej w lagach

Jeśli chodzi o płyn chłodniczy to oczywiście w serwisówce są parametry podane, ale:
- musi być do chłodnic aluminiowych (większość płynów taka jest)
- płyny będą różniły się składem i te "niby lepsze" będą mniej agresywne na działanie, a w szczególności na jakieś uszczelki itp ( choć wg mnie jak się regularnie wymienia to raczej nie ma większego znaczenia)
- różne płyny mają różne temperatury wrzenia ( motul ma chyba 135 st), ale wg mnie ma to większe znaczenie w wysokoobrotowych moto niż w naszych kanapowcach
- do poprzedniego moto zalałem "zwykły samochodowy" i wsio było ok, nawet wiatrak się nigdy nie włączył, a kosztował za 4l tyle co 1l motula
Ostatnio zmieniony pn mar 11, 2019 przez Przemeku, łącznie zmieniany 1 raz.
VN900>VN2000

Awatar użytkownika
Hetman
Posty: 42
Rejestracja: ndz sty 20, 2019
Miejscowość: Częstochowa
Motocykl: VN 900 Classic
VROC: 0

Post autor: Hetman » pn mar 11, 2019

... klocków z przodu to praktycznie już nie ma...wymiana jest konieczna. Pytanie tylko czy wskazane przeze mnie klocki EBC HH będą odpowiednie ?
Z tyłu są jeszcze ok i nie będę ich ruszał.
W sklepie motocyklowym w Częstochowie znalazłem dzisiaj płyn chłodniczy Motula - Motocool Expert (taki jak ten ( https://gmoto.pl/motul-motocool-expert- ... 20325.html ). I chociaż są również do kupienia prawie dwukrotnie droższe inne płyny - chyba jutro zakupie własnie tego i wymienię w moim VN 900 - właśnie przeglądałem net i opinie ma bardzo dobre.
Z lag nic nie cieknie i wydaje się, że pracują miarowo - ale wysłałem maila do poprzedniego właściciela o bliższe informacje.
Przemeku a co sądzisz o sile dokręcania śrub...czy w tych przypadkach jest to naprawdę aż tak istotne?

Rikardo
Posty: 80
Rejestracja: czw kwie 12, 2012
Miejscowość: Jarosław
Motocykl: VN 900 classic
VROC: 0

Post autor: Rikardo » pn mar 11, 2019

Ja zastosowałem płyn chłodzący Prestone identyczny jak w poniższym linku:

https://allegro.pl/oferta/plyn-do-chlod ... 6429169862
Ostatnio zmieniony pn mar 11, 2019 przez Rikardo, łącznie zmieniany 1 raz.

lukasz_wk
Posty: 33
Rejestracja: śr sie 31, 2016
Miejscowość: Kozienice
Motocykl: VN900 classic
VROC: 0

Post autor: lukasz_wk » pn mar 11, 2019

U mnie chłodził ten motul - brak zastrzeżeń.

Nie wyczujesz na lagach że czas na zmianę oleju, ale po zmianie powinieneś poczuć różnicę.
Powinno się zmieniać chyba co 2-3 lata a nie jak zacznie cieknąć.
To jak ze wszystkimi olejami, z czasem tracą właściwości.

Awatar użytkownika
Hetman
Posty: 42
Rejestracja: ndz sty 20, 2019
Miejscowość: Częstochowa
Motocykl: VN 900 Classic
VROC: 0

Post autor: Hetman » pn mar 11, 2019

Olej w lagach był wymieniany w 2017 roku...więc jeśli chodzi o "pilność sprawy" - to tak "na dwoje babka wróżyła" ?? :scrach: ...? chociaż tak jak pisałem wcześniej - nie mam żadnych zastrzeżeń do pracy amortyzatorów.
Płyn chłodniczy i hamulcowy poprzedni właściciel wymieniał co roku...ale w tym wypadku uważam że i tak dla świętego spokoju dokonam wymian.

Klucz dynamometryczny chyba jednak zakupię...raczej się bez tego nie obejdzie. Czym więcej czytam tym bardziej się do tego przekonuję. Tylko że w tym przypadku jeśli chce się mieć jako taka pewność siły dokręcania, to trzeba trochę grosza wydać... :(

...a co z tymi klockami...ma ktoś z Was doświadczenie z EBC HH z przodu ?

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 2262
Rejestracja: czw cze 05, 2014
Miejscowość: Wrocław
Motocykl: VN 2000 Classic '06
VROC: 37109

Post autor: Przemo » pn mar 11, 2019

EBC HH są dobre, ale należą do tych twardszych klocków - będą zjadać szybciej tarcze. Miałem, używałem, byłem zadowolony. Potem wymieniłem na miększe w myśl zasady, że lepiej wymienić tańsze klocki niż droższe tarcze. Jeżdżę, hamują normalnie... więc pytanie czy wolisz minimalnie lepsze hamowanie i wymianę tarcz, czy normalne hamowanie i moment gdy szybciej zmienisz motocykl niż tarcze.
Żyj tak, aby być szczęśliwym!
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454

Awatar użytkownika
Wielebny Bolo
Posty: 1189
Rejestracja: ndz sty 14, 2018
Miejscowość: Brzeg Dolny
Motocykl: VN 2000 Parowóz
VROC: 0

Post autor: Wielebny Bolo » wt mar 12, 2019

Panowie, nie przesadzajcie z płynem chłodnizym.
Jak mawiał mój wychowaca z technikum...Ba, nic człowieka nie zwalnia od myślenia....więc pomyślcie ...

Przemeku dobrze napiasł , zalałaem samochodowy i OK. No bo czym różni się silnik w "naszych kanapowcach" od samochodowego? Obroty max. podobne, stopnie sprężania podobne, chłodnice podobne więc na jakiego czorta wlewać płyn 4x droższy? :D
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.

Awatar użytkownika
Hetman
Posty: 42
Rejestracja: ndz sty 20, 2019
Miejscowość: Częstochowa
Motocykl: VN 900 Classic
VROC: 0

Re: Przygotowanie do sezonu

Post autor: Hetman » czw mar 14, 2019

...Klucz dynamometryczny zakupiony...i dzisiaj podczas wymiany płynu chłodzącego, śruba spustowa została dokręcona zgodnie z manualem :yeee:
Ale przy okazji przyjrzałem się dokładnie śrubie spustu oleju. Nie pamiętam dokładnie jaki kształt miała śruba (a w szczególności podkładka) przed wymianom...ale wygląda to tak jakbym przykręcając "nieco" jednak przesadził...choć wcale jakoś wielce tego nie czułem :)
Wygląda to tak :
Obrazek
...olej wymieniany w sobotę...nic nie cieknie, na śrubie ani śladu oleju - więc nie będę tego ruszał. Przy następnej wymianie chyba trzeba będzie się wykosztować na nowa podkładkę :yeee:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 3 użytkowników online :: 1 zarejestrowany, 0 ukrytych i 2 gości

Najwięcej użytkowników (176) było online śr wrz 15, 2021

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą