Strona 1 z 1

Gaśnie po odlączeniu aku

: wt lut 09, 2021
autor: KrzychuVN800
Hejka chlopacy mam pytanko:
Vn 800 gaśnie po odlaczeniu aku, ładowanie jest w okolicach 13-13.5v na światłach, ten typ tak ma? ma gasnąć? czy ma alternator go utrzymać. Dodam że przy odkręconej manetce też gaśnie.🤔
Dziwna przypadłość, samochody pracują przecież bez baterii. Szukać przyczyny czy zostawić? Dodam że troszkę naprawiłem stator bo ktoś wcześniej włożył w niego paluchy i ładowanie było słabe albo to w ogóle nie było na wolnych obrotach

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: wt lut 09, 2021
autor: Tex66
Napięcie ładowania w VN 800 winno wynosić 14÷15V przy około 4000 obr/min przy włączonych światłach.
Napięcie wyjściowe alternatora to 50÷80 V
Rezystancja (opór elektryczny) cewki stojana to 0,3÷0,5 Om (Ω).

A teraz:
Schemat elektryczny do ręki!
Popatrz poprzez co i z czym połączony jest ujemny biegun akumulatora w VN800.
Odpowiedź przyjdzie sama, co się stanie jak przerwiemy obwód (odłączymy akumulator, nawet jedną z klem).
VN800 to nie Honda Gold Wing.
To jest Forum motocykli Kawasaki Vulcan, są jedyne i niepowtarzalne, jak chcesz polemizować o przypadłościach samochodów to pomyliłeś Forum.

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: wt lut 09, 2021
autor: wladl
Bez akumulatora z wyjścia regulatora masz napięcie stałe, ale tętniące. Alternator i regulator samochodowy pracuje na nieco innej zasadzie niż w motocyklu. Ok, generowanie prądu tak samo, tylko inaczej przebiega regulacja. W samochodzie liniowo reguluje się mały prąd wzbudzenia wirnika który wytwarza strumień magnetyczny. W motocyklu mamy magnesy stałe. Dla uproszczenia załóżmy że strumień magnetyczny jest stały. Regulacja następuje poprzez zwieranie do masy przez tyrystory w regulatorze części napięcia. Dlatego nawet jak zmierzysz te 13-14 V bez akumulatora, to będzie pomiar średniego napięcia szpilek napięciowych. A pomiędzy nimi będą znaczne dziury. Na oscyloskopie to widać. Praca bez akumulatora znacznie obciąża regulator. Po naprawieniu troszkę statora mierzyłeś go ? Rezystancja uzwojeń między sobą powinna wynosić 02-03 Ohma. Tu zwykłe mierniki kiepsko sobie radzą z pomiarem tak małych rezystancji. Do masy nie powinno być być NIC. Uzwojenia MUSZĄ być izolowane od masy. Napięcie międzyfazowe, przy odłączonym regulatorze powinno wynosić nawet do 60 V AC przy wyższych obrotach.

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: śr lut 10, 2021
autor: Iron75
Ładowanie na poziomie 13-13,5V to zdecydowanie za mało. Powinno zawierać się między 13,9 a 15V a praca bez akumulatora może skończyć się upaleniem diód prostowniczych w alternatorze

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: śr lut 10, 2021
autor: Tex66
Wladl,
Krzychu zadał proste pytanie „czy po odłączeniu akumulatora podczas już pracującego silnika, silnik ma zgasnąć?
A Ty robisz Koledze wykład:
- o napięciu stałym i tętniącym na wyjściu regulatora;
- o prądzie wzbudzenia wirnika i jego strumieniu magnetycznym;
- o zwieraniu mas tyrystora w regulatorze;
- o widoczności na oscyloskopie dziur napięciowych i dokładności mierników.

I co to wniosło do tak prostego pytania zadanego przez Krzycha?

A można tak:
1. Silnik zgaśnie gdyż przerywamy obwód. Odłączenie (brak akumulatora w instalacji elektrycznej po uruchomieniu silnika) skutkuje zgaśnięciem silnika gdyż konstrukcyjnie (elektrycznie) jest to zabezpieczenie dla ECU, alternatora, regulatora (prostownika) i całej instalacji elektrycznej. I nie dotyczy to wyłącznie VN 800 ale i innych modeli VN-ów jak i marek motocykli.
2. Dalej, silnik gaśnie gdyż suma wszystkich napięć potrzebnych do pracy silnika jest większa niż jest w stanie podać alternator poprzez regulator (prostownik).
3. Po odłączeniu akumulatora całe zapotrzebowanie prądowe idzie na alternator i regulator napięcia. Alternator najnormalniej w świecie „nie wyrabia”, cewki nie dostają wymaganego napięcia, na świecach brak iskry i silnik gaśnie.
4. I na koniec, całe szczęście, że silnik gaśnie po odłączeniu akumulatora, gdyż tak jak napisałem w punkcie 1. - akumulator pełni tu rolę stabilizatora napięcia w całym układzie elektrycznym i jest jego zabezpieczeniem.
I jeszcze to, co napisał Iron75 – gdyby silnik nie gasł, diody prostownicze w alternatorze uległby spaleniu (u mnie patrz pkt. 3.)
Po odłączeniu akumulatora silnik w VN800 – ma zgasnąć i tak ma być!
:yeee:

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: śr lut 10, 2021
autor: wladl
Tex66, nie robiłem koledze indywidualnego wykładu. Pisząc na forum, tekst czytać mogą wszyscy :) A jeśli tych parę zdań jakie napisałem o zagadnieniu produkcji prądu na motocyklu pomoże komuś lepiej zrozumieć temat ? Ty opisałeś obrazowo problem, no może trochę poniosło mnie elektrycznie z tym oscyloskopem :D Za to suma wiadomości może okazać się przydatna. O dokładności mierników wspomnę jeszcze w innym kontekście. Często jest walka o jakieś ułamki volta w napięciu ładowania. Pomijając rzeczywiste problemy ze spadkami napięcia na złączkach, niektóre przypadkowe "mierzydła" potrafią sporo oszukiwać.
Nie bardzo rozumiem Twoją reprymendę w moją stronę :) Nawet jeśli dla kolegi zadającego pytanie moja odpowiedź może okazać się zbyt hermetyczna, to może Ty akurat dowiedziałeś się że w regulatorze mogą być tyrystory :)

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: śr lut 10, 2021
autor: Tex66
Wladl,
Muszę Cię zawieść, Twój wykład niczego nowego nie wniósł. O występowaniu tyrystorów w regulatorze (prostowniku) napięcia, ich liczbie, ich funkcji w stanie zaworowym, blokowania czy przewodzenia oraz o sterowaniu prądem bramki przy alternatorze trójfazowym coś wiem.
:yeee:

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: śr lut 10, 2021
autor: wladl
:) Tex66 nic a nic nie czuję się rozczarowany :) Tak z pewnym przymrużeniem oka to napisałem :) Czytając Twoje wypowiedzi, mam pewność że posiadasz bardzo dużą wiedzę techniczną. I to już bez żadnej ironii piszę. Ty rozróżniasz co to jest prąd a napięcia, ja też. Pewnie wielu kolegów może mieć z tym problem. A rozszerzając temat, może kogoś to zainteresuje, jak np. działa regulacja napięcia w motocyklu ? Pozyskana wiedza może uchronić przed popełnieniem jakiś kosztownych błędów.
Chociaż to nie forum elektroniczne, może warto by zrobić taki przypięty wątek z podstawowymi poradami elektrycznymi. Choćby jak działają nasze alternatory, jak obliczyć wartość bezpiecznika dla dokładanego dodatkowego oświetlenia....itp. taka podstawowa praktyczna interpretacja elementarnych praw elektryki dla motocyklowych napięć.

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: śr lut 10, 2021
autor: Tex66
Wladl
Na pewno nasze wspólne sugestie coś wniosły.
Uważam, że na tym powinniśmy zakończyć.
:yeee:

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: wt kwie 20, 2021
autor: KrzychuVN800
Dzięki chlopacy za pomoc. Wyczuscilem styki i wszystko jakoś gra. Dzięki LWG

Re: Gaśnie po odlączeniu aku

: czw cze 10, 2021
autor: Cezar
A ja powiem, że wczoraj mi to dupę uratowało. Motto dwa tygodnie nie odpalane. Zajrzałem wczoraj, odpaliłem, kilka minut pracował. Chciałem wyłączyć silnik i.... Nic. Wyjąłem kluczyk, dalej pracuje, na zawieszonym rozruszniku. Próbowałem zdławić - nie pomogło. Więc szybko kanapa w górę, klema odłączona i uff....