VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Cześć Wszystkim,
W sumie to dopiero zaczynam przygodę z VN 900 custom i coraz bardziej się od niego uzależniam i jednocześnie oswajam.
Chciałbym zapytać użytkowników CUSTOMÓW czyli tych z wąską oponą (130/90-16) z przodu czy trzymacie się tylko i wyłącznie hamowania przednim czy łączycie z tylnym? Pojechałem sobie wczoraj pobawić się hamulcami aby go lepiej wyczuć. Byłem w szoku jak szybko przednie koło wpada w poślizg/blokuje się przy niezbyt dużej sile hamowania w porównaniu do wcześniejszych moto z szerszymi oponami.
Koło napompowana zgodnie z zaleceniami producenta 2,8bar, opona max 2 lata w świetnej kondycji ;-)
W sumie to dopiero zaczynam przygodę z VN 900 custom i coraz bardziej się od niego uzależniam i jednocześnie oswajam.
Chciałbym zapytać użytkowników CUSTOMÓW czyli tych z wąską oponą (130/90-16) z przodu czy trzymacie się tylko i wyłącznie hamowania przednim czy łączycie z tylnym? Pojechałem sobie wczoraj pobawić się hamulcami aby go lepiej wyczuć. Byłem w szoku jak szybko przednie koło wpada w poślizg/blokuje się przy niezbyt dużej sile hamowania w porównaniu do wcześniejszych moto z szerszymi oponami.
Koło napompowana zgodnie z zaleceniami producenta 2,8bar, opona max 2 lata w świetnej kondycji ;-)
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność. Jeżeli masz kiepskie hamulce z przodu, np. jedną małą tarczę albo słaby jednotłoczkowy zacisk to obowiązkowe wspomaganie tyłem ale z wyczuciem bez blokowania. Oczywiście w nowych konstrukcjach coraz częściej są hamulce zintegrowane czyli naciskasz klamkę przodu i automatycznie hamuje tył z odpowiednią proporcjonalną siłą. Podobnie z dźwignią nożną która też steruje przodem.
No, chyba że masz CUTOMA typu Capitan Ameryka ( patrz https://www.filmweb.pl/film/Easy+Rider-1969-1018) to on w ogóle nie ma przedniego hamulca bo przy takim kącie główki ramy i długości lag podczas awaryjnego hamowania laki mogą się połamać.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność. Jeżeli masz kiepskie hamulce z przodu, np. jedną małą tarczę albo słaby jednotłoczkowy zacisk to obowiązkowe wspomaganie tyłem ale z wyczuciem bez blokowania. Oczywiście w nowych konstrukcjach coraz częściej są hamulce zintegrowane czyli naciskasz klamkę przodu i automatycznie hamuje tył z odpowiednią proporcjonalną siłą. Podobnie z dźwignią nożną która też steruje przodem.
No, chyba że masz CUTOMA typu Capitan Ameryka ( patrz https://www.filmweb.pl/film/Easy+Rider-1969-1018) to on w ogóle nie ma przedniego hamulca bo przy takim kącie główki ramy i długości lag podczas awaryjnego hamowania laki mogą się połamać.
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
- MaciekSz
- Posty: 3700
- Rejestracja: ndz maja 09, 2010
- Miejscowość: Pruszków
- Motocykl: BMW K1200LT
- VROC: 32197
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Jeździłem 900tką Customem - motocykl jest zajebisty w prowadzeniu, a wygląda wg mnie kozacko. Uślizg przodu trafił mi się dwa razy - na mokrej trawie (i tu się położyłem) i na cienkiej, świeżej ścieżce oleju z samochodu przede mną. Obydwie sytuacje mogą się przytrafić i na "normalnych" oponach z przodu.
Custom wymaga pewnego przyzwyczajenia się do sposobu hamowania z dwóch powodów - cienka przednia opona i jedna tarcza powodują, że tej siły nie ma za dużo. Ale nie oznacza to, że masz nie hamować - trzeba jak najbardziej. Tylne koło z oponą 180mm miało za to tendencję do blokowania się przy hamowaniu tylko tyłem (przód nie jest wówczas dociążony, motocykl "siada") .
Czyli moja propozycja wynikająca z doświadczenia - przewidujesz i hamujesz normalnie, zgodnie z zasadami (jak napisał Wielebny), ale tył zawsze zapinasz i regulujesz nim siłę hamowania.
Custom wymaga pewnego przyzwyczajenia się do sposobu hamowania z dwóch powodów - cienka przednia opona i jedna tarcza powodują, że tej siły nie ma za dużo. Ale nie oznacza to, że masz nie hamować - trzeba jak najbardziej. Tylne koło z oponą 180mm miało za to tendencję do blokowania się przy hamowaniu tylko tyłem (przód nie jest wówczas dociążony, motocykl "siada") .
Czyli moja propozycja wynikająca z doświadczenia - przewidujesz i hamujesz normalnie, zgodnie z zasadami (jak napisał Wielebny), ale tył zawsze zapinasz i regulujesz nim siłę hamowania.
MaciekSz
Jest: K1200LT
Był VN 1700 Nomad B&W, Vulcan S, VN 2000 Rogue, VN1600 Nomad, VN900 Custom Ebony LE,
Er6N, R1150RT
VROC #32197
![Obrazek](https://vulcaneria.pl/images/podpis_macieksz.png)
Jest: K1200LT
Był VN 1700 Nomad B&W, Vulcan S, VN 2000 Rogue, VN1600 Nomad, VN900 Custom Ebony LE,
Er6N, R1150RT
VROC #32197
![Obrazek](https://vulcaneria.pl/images/podpis_macieksz.png)
- Mars
- Posty: 656
- Rejestracja: pt lis 25, 2011
- Miejscowość: Świecie k/ Bydg.
- Motocykl: VN 900 classic 2008r.
- VROC: 34646
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Zawsze hamowałem przednim i tylnym hamulcem. Oczywiście z wyczuciem.
ZHDK A Rh "-"
HDK ZDZN
HDK ZDZN
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
A nie miałeś Wielebny na myśli "generalnie w motocyklach przede wszystkim hamujesz przodem..." i silnikiem (dopisek mój - oczywiście poza sytuacjami awaryjnymi)? Pierwsze słyszę, by nie można było używać tyłu - na mokrym i luźnym, w sytuacji awaryjnej, czy w celu stabilizacji w prędkościach parkingowych jest wręcz niezbędny. A w praktyce z VN900 (pewnie VN16/700 i 2000 mają lepsze hamulce z dwoma tarczami), który ma tylko jedną tarczę z przodu, szybsze wyhamowanie tylko przodem jest wręcz niemożliwe (na początku przygody z Vulcanem tak sobie hamując minąłem zaskoczoną panią na pasach i zatrzymałem się już za nimi).Wielebny Bolo pisze: ↑wt mar 30, 2021Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność.
A dla autora fajny artykuł:
https://motopraktyka.wordpress.com/2018 ... otocyklem/
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Przecież pisałem że wspomagamy się tyłem i o zintegrowanych hamulcach.
Mało precyzyjnie się wyraziłem. W artykule est podana "święta prawda": GŁÓWNYM, HAMULCEM JEST HAMULEC PRZEDNI i o to mi chodziło.
Ale Paweł Marcin macie plusa za czujność
. Tak trzymać. Uczymy się cały czas.
Mało precyzyjnie się wyraziłem. W artykule est podana "święta prawda": GŁÓWNYM, HAMULCEM JEST HAMULEC PRZEDNI i o to mi chodziło.
Ale Paweł Marcin macie plusa za czujność
![:D](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![:D](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![:D](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Ja to się głównie uczę hamować samego siebie, bo VN900 ma tylko jedną tarczę ![;)](./images/smilies/smilie3.gif)
![;)](./images/smilies/smilie3.gif)
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Dlatego zawsze używaj też tyłu ( w artykule kolo opisał co i jak).
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Używam, używam. Bez tyłu są tylko spowalniacze ![;)](./images/smilies/smilie3.gif)
![;)](./images/smilies/smilie3.gif)
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Ostatnio robiłem przegląd motocykla w nazwijmy to w zaprzyjaźnionej stacji. Tylko tak bez żadnej taryfy ulgowej, czyli wszystko co powinno się sprawdzić ! Najazd na rolki i sprawdzenie obu hebli, oczywiście z zabezpieczeniem aby moto nie wywaliło z rolek. Rura analizatora spalin do wydechu, dla weryfikacja poprawności ustawienia gaźnika dla odprężonych wydechów. Wszystko OK, chciałem sprawdzić maszynę. A dlaczego o tym piszę. Ostatnio przed sezonem przy profilaktycznym przeglądzie hamulca, czyli wymiana uszczelniaczy, klocków, mycie, wymieniłem też przewód hamulcowy na stalowy oplot. POLECAM ![!!](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Zwłaszcza przy jednej tarczy. Iluś letnie przewody mają tendencję do lekkiego puchnięcia. Teraz klamka mniej wpada, jak dociskasz to jest progres siły hamowania. Wydatek finansowy relatywnie niewielki, a poprawa jest.
![!!](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Zwłaszcza przy jednej tarczy. Iluś letnie przewody mają tendencję do lekkiego puchnięcia. Teraz klamka mniej wpada, jak dociskasz to jest progres siły hamowania. Wydatek finansowy relatywnie niewielki, a poprawa jest.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Ja co prawda miałem classica 900 i hamowałem wspomagając się trochę tylnym hamulcem. Teraz mam vn1700 nomad i mam co prawda 2 tarcze z przodu jednak moto jest ponad 60 kg cięższe co da się wyczuć i hamulce pomimo ABSu tez nie należą do najmocniejszych. Jeśli da radę, to trzeba hamowanie planować z wyprzedzeniem...
![:goldas:](./images/smilies/moto2.gif)
Kto jest online
Jest 6 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 6 gości
Najwięcej użytkowników (268) było online ndz cze 16, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości
Najwięcej użytkowników (268) było online ndz cze 16, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości