VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

Przepisy, regulaminy, szkółka, techniki jazdy itp.
pkmita
Posty: 3
Rejestracja: śr paź 28, 2020
Motocykl: VN 900 CUSTOM

VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

Post autor: pkmita » ndz mar 28, 2021

Cześć Wszystkim,

W sumie to dopiero zaczynam przygodę z VN 900 custom i coraz bardziej się od niego uzależniam i jednocześnie oswajam.

Chciałbym zapytać użytkowników CUSTOMÓW czyli tych z wąską oponą (130/90-16) z przodu czy trzymacie się tylko i wyłącznie hamowania przednim czy łączycie z tylnym? Pojechałem sobie wczoraj pobawić się hamulcami aby go lepiej wyczuć. Byłem w szoku jak szybko przednie koło wpada w poślizg/blokuje się przy niezbyt dużej sile hamowania w porównaniu do wcześniejszych moto z szerszymi oponami.

Koło napompowana zgodnie z zaleceniami producenta 2,8bar, opona max 2 lata w świetnej kondycji ;-)

Awatar użytkownika
Wielebny Bolo
Posty: 886
Rejestracja: ndz sty 14, 2018
Miejscowość: Brzeg Dolny
Motocykl: VN 2000 Parowóz
VROC: 0

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

Post autor: Wielebny Bolo » wt mar 30, 2021

Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność. Jeżeli masz kiepskie hamulce z przodu, np. jedną małą tarczę albo słaby jednotłoczkowy zacisk to obowiązkowe wspomaganie tyłem ale z wyczuciem bez blokowania. Oczywiście w nowych konstrukcjach coraz częściej są hamulce zintegrowane czyli naciskasz klamkę przodu i automatycznie hamuje tył z odpowiednią proporcjonalną siłą. Podobnie z dźwignią nożną która też steruje przodem.
No, chyba że masz CUTOMA typu Capitan Ameryka ( patrz https://www.filmweb.pl/film/Easy+Rider-1969-1018) to on w ogóle nie ma przedniego hamulca bo przy takim kącie główki ramy i długości lag podczas awaryjnego hamowania laki mogą się połamać.
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.

Awatar użytkownika
MaciekSz
Posty: 2293
Rejestracja: ndz maja 09, 2010
Miejscowość: Pruszków
Motocykl: VN 1700 Nomad B&W
VROC: 32197

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

Post autor: MaciekSz » czw kwie 01, 2021

Jeździłem 900tką Customem - motocykl jest zajebisty w prowadzeniu, a wygląda wg mnie kozacko. Uślizg przodu trafił mi się dwa razy - na mokrej trawie (i tu się położyłem) i na cienkiej, świeżej ścieżce oleju z samochodu przede mną. Obydwie sytuacje mogą się przytrafić i na "normalnych" oponach z przodu.

Custom wymaga pewnego przyzwyczajenia się do sposobu hamowania z dwóch powodów - cienka przednia opona i jedna tarcza powodują, że tej siły nie ma za dużo. Ale nie oznacza to, że masz nie hamować - trzeba jak najbardziej. Tylne koło z oponą 180mm miało za to tendencję do blokowania się przy hamowaniu tylko tyłem (przód nie jest wówczas dociążony, motocykl "siada") .

Czyli moja propozycja wynikająca z doświadczenia - przewidujesz i hamujesz normalnie, zgodnie z zasadami (jak napisał Wielebny), ale tył zawsze zapinasz i regulujesz nim siłę hamowania.
MaciekSz
Jest: VN 1700 Nomad B&W
Był Vulcan S, VN 2000 Rogue, VN1600 Nomad, VN900 Custom Ebony LE, Er6N
VROC #32197
Obrazek

Awatar użytkownika
Mars
Posty: 427
Rejestracja: pt lis 25, 2011
Miejscowość: Świecie k/ Bydg.
Motocykl: VN 900 classic 2008r.
VROC: 34646

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

Post autor: Mars » ndz kwie 04, 2021

Zawsze hamowałem przednim i tylnym hamulcem. Oczywiście z wyczuciem.
ZHDK A Rh "-"

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 4 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 4 gości

Najwięcej użytkowników (175) było online sob sty 30, 2016

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą